Pierwsze Telco 2.0 w Polsce

Dodano 19-02-2013 | Autor: Integrated Solutions

Orange Polska dla Grupy Allegro

Warszawa, 19 lutego 2013 roku,Grupa Allegro, lider na rynku e-commerce, który prowadzi ponad 120 serwisów w 23 krajach, wspólnie z Orange Polska wdrożył w swoim serwisie
Tablica.pl pilotażowy model biznesowy oparty na koncepcji znanej, jako „Telco 2.0”. Jest to pierwsze tak zaawansowane i kompletne zastosowanie Telco 2.0 w Polsce. Dzięki temu modelowi, użytkownicy serwisu zyskują dostęp do wielu funkcji mobilnych. Teraz operacje, które zwykle są wykonywane na komputerze stacjonarnym czy laptopie, kiedy użytkownicy kupują lub sprzedają przedmioty w Internecie, zostały przeniesione na ich telefony, smartfony i tablety np. użytkownicy mogą dodawać za pomocą MMS-ów zdjęcia produktów, które wystawiają na sprzedaż. Do tego otrzymują wiele dodatkowych funkcji telekomunikacyjnych np. SMS-owe powiadomienia związane z ich transakcjami. Ten projekt jest wyjątkowy również dlatego, że sama idea współpracy pomiędzy obiema firmami zrodziła się na poziomie działów R&D (Badawczo-Rozwojowych), aby później trafić do działów handlowych. Łączy się on także z podpisanym we wrześniu 2012 porozumieniem wszystkich operatorów o standaryzacji API, czyli w praktyce – udostępnieniu deweloperom jednolitego środowiska dla aplikacji mobilnych na 50 mln telefonów komórkowych w Polsce.

Telco 2.0 polega na udostępnianiu na zewnątrz interfejsów, które umożliwią tworzenie aplikacji służących do realizowania własnych usług telekomunikacyjnych. Dotychczas tworzeniem i udostępnianiem takich usług zajmowali się sami operatorzy. Teraz mogą to robić użytkownicy biznesowi, a nawet osoby fizyczne. W zakres takich usług wchodzą np. wysyłanie na telefon SMS-ów czy MMS-ów o dowolnej treści i w dowolnej ilości oraz ich odbiór, lokalizacja użytkownika telefonu, click-to-call (połączenie telefoniczne za pomocą komputera) czy tzw. uwiarygodnienie numeru telefonu, czyli szybkie sprawdzenie, do jakiej sieci należy. Jak to działa? Dzięki API (Application Programming Interface). To narzędzie umożliwia włączenie dodatkowych funkcji w istniejących już aplikacjach albo budowanie całkiem nowych systemów i usług.

„Telco 2.0 daje ogromne możliwości, które kończą się tam, gdzie kończy się fantazja deweloperów. Sama idea nie jest nowa – wyrasta z web 2.0. Jak wspominał Tim O’Reilly, web 2.0 to rewolucja biznesowa w świecie komputerowym. Główną zasadą tej rewolucji jest możliwość tworzenia aplikacji, które okiełznają Sieć, na skutek czego więcej ludzi będzie ich używało. Telco 2.0 to analogiczna rewolucja, ale w świecie telekomunikacji” – mówi Sebastian Grabowski, Dyrektor Zakładu Platform Usługowych i Middleware w OrangeLabs.

„Tradycyjna obsługa klienta odbywa się zwykle w prostym, jednokierunkowym modelu Telco 1.0. Firmy budują produkty na podstawie badań marketingowych, a następnie wypuszczają je na rynek. Telco 2.0 wyznacza kolejny poziom tworzenia ofert rynkowych. To tzw. Collaborative Intelligence – idea nastawiona na interakcję, według której firmy budują swoje propozycje wraz z użytkownikami, w wyniku czego klienci tworzą usługi dla siebie i sami sobie personalizują ofertę. W przypadku tego projektu przedstawiciele działów R&D spotkali się ze sobą i wdrożyli w praktyce czystą ideę Telco 2.0, zgodną z potrzebami klientów serwisu. To nie koniec naszej współpracy. Nasze jednostki są wciąż połączone obopólnymi pomysłami” – dodaje Sebastian Grabowski.

„Zaczynając współpracę z R&D Orange Polska mieliśmy bardzo konkretny cel – wykorzystać możliwości, które oferuje telekomunikacja, aby korzystanie z naszego serwisu było łatwiejsze, a >>pozbywanie<< się swoich rzeczy na Tablica.pl jeszcze szybsze. Dzięki udostępnieniu API w bardzo szybki i prosty sposób wprowadziliśmy usługę dodawania zdjęć do ogłoszeń za pomocą MMS-ów oraz powiadomienia SMS o nowych wiadomościach od kupujących. Jeszcze kilka lat temu nie byłoby to możliwe ze względu na żmudne procedury, ale dziś otrzymując API od jednego operatora możemy tworzyć usługi ściśle dopasowane do naszych klientów. To dopiero początek naszej współpracy i już teraz planujemy wprowadzenie innych usług oraz rozszerzenie modelu Telco 2.0 na inne serwisy Grupy” - mówi Marcin Urbańczyk, General Manager Tablica.pl

W ramach projektu Grupa Allegro skorzystała także z audytu technologicznego dostarczonego przez spółkę-córkę Orange Polska, czyli Integrated Solutions . Audyt stanowił źródło informacji koniecznej do weryfikacji optymalnego wykorzystania infrastruktury serwerowej i przygotowania do wdrożenia. Integrated Solutions podjęło się także modernizacji Data Center Grupy Allegro, w ramach której firma dostarczyła narzędzia sieciowe, które zwiększyły wydajność i przepustowość sieci wpływając tym samym na bezpieczeństwo i niezawodność procesów biznesowych.

O Grupie Allegro:
Założona w 1999 r. Grupa Allegro nieustannie rozwija swoją działalność w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, umożliwiając swoim użytkownikom dokonywanie szybkich i wygodnych zakupów w Internecie. Grupa Allegro jest częścią międzynarodowego koncernu medialnego Naspers prowadzącego działalność głównie na rynkach wschodzących (w tym w RPA i pozostałej części Afryki Subsaharyjskiej, Europie Środkowo-Wschodniej, Rosji, Chinach, Indiach i Ameryce Łacińskiej). Główne obszary działalności Grupy obejmują platformy internetowe, płatną telewizję i media drukowane. Więcej informacji na temat koncernu Naspers można znaleźć na stronie internetowej http://www.naspers.com

O Orange Polska:

Orange Polska jest częścią światowej grupy telekomunikacyjnej France Telecom i największa grupą telekomunikacyjną w Europie Środkowej. Obsługuje blisko 20 milionów klientów zapewniając im codzienny dostęp do największego portfolio nowoczesnych usług telekomunikacyjnych, w tym unikatowej oferty konwergentnej – Orange Open oraz planów taryfowych bez limitów połączeń ze wszystkimi sieciami mobilnymi i stacjonarnymi w Polsce a także numerami międzynarodowymi. Jest dostawcą bogatej oferty multimedialnej obejmującej m. in: telewizję, muzykę, ebooki, audiobooki, inteligentną nawigację i usługi lokalizacyjno informacyjne, a także ubezpieczenia i płatności zbliżeniowe NFC w telefonie. Marka Orange angażuje się m.in. w działalność charytatywną, edukacyjną i sportową – jest głównym sponsorem polskiej reprezentacji piłkarskiej i licznych programów społecznych realizowanych przez Fundację Orange. Więcej informacji: www.orange.pl.

 

Informacje o Integrated Solutions:

Integrated Solutions jest partnerem firm w cyfrowej transformacji. IS dostarcza innowacyjne usługi i rozwiązania technologiczne. Partnerami firmy Integrated Solutions są wiodący światowi dostawcy rozwiązań informatycznych i komunikacyjnych. Integrated Solutions jest spółką powstałą w ramach Orange Polska.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://I-S.com.pl.


Kontakt dla mediów:

Karol Stróż
Head of Marketing
Integrated Solutions
E-mail: karol.stroz@orange.com

Wojciech Jabczyński
Rzecznik prasowy
Orange Polska
E-mail: wojciech.jabczynski@orange.com